Zastanawiasz się jak promować stronę w Google aby zwiększyć sprzedaż i rozpoznawalność swojej marki? Chcesz dowiedzieć się jakie są możliwości reklamy w tym zakresie? Dziś wyjaśnię Ci na czym dokładnie polegają działania organiczne i reklama w wyszukiwarce Google. Zaczynajmy!
Jak działa wyszukiwarka Google?
Aby zrozumieć, co dokładnie musisz zrobić w Google aby reklamować swój biznes musisz najpierw zrozumieć zasady panujące w tej wyszukiwarce. I choć rządzi nią mnóstwo praw to postaram się skondensować te informacje.
Na początek wyobraź sobie, że Google to taki wielki komputer, który przetwarza miliardy danych w każdej sekundzie. Jakie to dane? Wszystko zaczyna się od zapytań internautów, które wpisują w wyszukiwarce. Gdy dany internauta wpisuje w okno wyszukiwarki hasło np. hydraulik to wyszukiwarka Google w mgnieniu oka przetwarza to co napisał i szuka dla niego odpowiedzi a następnie wybiera jakie strony mu pokaże. Wydaje się proste prawda? A co jeśli powiem Ci, że wyszukiwarka musi wybrać dla tego internauty odpowiedzi spośród np. 30 000 możliwości? Nie pokaże mu wszystkich wyników jednocześnie więc musi na jakiejś podstawie wybrać co będzie najlepszą odpowiedzią na jego pytanie. Na jakiej podstawie Google wybiera co będzie pokazywać danemu internaucie na to konkretne pytanie? I tu właśnie dochodzimy do sedna czyli algorytmu Google.
Czym jest algorytm Google? To swego rodzaju olbrzymi system, który ustala ranking stron w wyszukiwarce. Ranking czyli hierarchię tego jak będą wyświetlać się strony na dane zapytania internautów. Algorytm Google składa się z mnóstwa mniejszych algorytmów, a każdy z nich bada inne parametry stron internetowych. Jakie parametry są analizowane? Jest ich całe mnóstwo! Na dodatek niektóre z nich są na bieżąco aktualizowane jak np. tzw. algorytm Panda (jeden z elementów systemu algorytmów Google), który bada jakość treści zamieszczonych na stronach internetowych. Dodatkowo kilka razy w roku Google informuje o dużych zmianach lub nowościach w całym systemie swojego algorytmu.
Co bada algorytm Google? Odpowiadając na to pytanie można napisać całą, wielostronicową książkę… Chciałabym byś zapamiętał, że Google za pomocą swoich algorytmów bada przede wszystkim:
- Jakość zamieszczonych treści na stronie (Algorytm Panda)
- Jakość linków prowadzących do strony (Algorytm Pingwin)
- Prawa autorskie do treści (Algorytm Pirat)
- Dopasowanie do intencji internauty (Algorytm Koliber)
- Geolokalizację internauty (Algorytm Opos)
- Jakość treści i standardy UX serwisu (Algorytm RankBrain)
- Korelację między słowami i długimi frazami kluczowymi tzw. long tail (Algorytm Bert)
- Optymalizację strony pod urządzenia mobilne (aktualizacje algorytmu o Mobile First Indexing i Mobile Friendly)
- Przesadne wysycenie witryny reklamami zasłaniającymi treści (aktualizacja Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty)
- Jeden wynik wyszukiwania na jedną domenę (aktualizacja Site Diversity Update)
- Wiarygodność recenzji produktowych (aktualizacja Product Reviews Update)
- Core Web Vitals – szczegółową optymalizację techniczną witryny w zakresie różnorodnych parametrów (aktualizacja Page Experience Update)
Tak jak wspomniałam nie są to wszystkie kwestie, które budują dobrą widoczność strony w Google ale z pewnością są kluczowe. Zapamiętaj, że algorytm Google bada Twoją stronę pod kątem różnorodnych parametrów więc jeśli zastanawiasz się jak promować stronę w Google to warto byś zadbał o treści i aspekty techniczne Twojej strony.
Jak promować stronę w Google w praktyce? – działania organiczne
Co zrobić i jak aby promować swoją stronę w Google? Zacznijmy od działań organicznych. Musisz poznać więc pojęcie SEO. Search Engine Optymalization (SEO) to proces optymalizacji strony pod działanie wyszukiwarek internetowych. SEO pozwala Ci generować ruch na Twojej stronie dzięki czemu możesz zwiększyć ilość klientów, którzy kupią Twój produkt lub skorzystają z usług.
SEO to długofalowy proces, który dostarcza Ci organicznych wyników. Czy jest to drogi kanał sprzedaży? Hipotetycznie nie ale zależy jak na to patrzeć. SEO ma to do siebie, że zazwyczaj zwraca się dopiero po pewnym czasie. Inwestujesz czas lub budżet w specjalistę SEO i czekasz miesiąc, dwa a czasem i nawet pół roku na zauważenie efektów. Ale jest pewien plus tego oczekiwania z niecierpliwością – dobrze prowadzone SEO przynosi stałe, coraz to wyższe wyniki wraz z lepszą indeksacją i widocznością w Google. Oczywiście konkurencja nie śpi i może zacząć podjadać klientów z Twojego tortu wyników ale jeśli na bieżąco monitorujesz sytuację to nie odbierze Ci ich z dnia na dzień.
W tym miejscu muszę zwrócić jeszcze Twoją uwagę na pojęcie pozycjonowania stron które często stawiane jest jako równe z pojęciem SEO. Jest to jednak dość błędne uproszczenie ponieważ pozycjonowanie jest pojęciem szerszym a w swoim zakresie zawiera działania SEO – nie można więc stawiać znaku równa się między pozycjonowaniem a SEO. Taka ciekawostka :). SEO są to działania optymalizacyjne, które skupiają się na optymalizacji strony i treści jakie się na niej znajdują natomiast pozycjonowanie wychodzi poza stronę do kwestii chociażby budowania zaplecza linków prowadzących do strony (tzw. link building). W branży dla rozróżnienia działań na stronie od tych poza stroną dość często spotyka się też nazewnictwo SEO on-site (na stronie) i SEO off-site (poza stroną). Niezależnie od nazwy i umiejscowienia działań wszystkie z nich mają prowadzić do poprawy widoczności danej strony w wyszukiwarkach internetowych czyli jej pozycji stąd nazwa pozycjonowanie.
Czas na konkrety. Aby Twoja strona zbierała dobre wyniki organiczne w wyszukiwarce Google musisz zadbać o swoją stronę na różnych płaszczyznach. Poniższe punkty powinny Ci w tym pomóc:
- Zadbaj o strukturę menu i przyjazne linki – menu powinno być konkretne, a kolejne kategorie dopasowane do tego, co znajduje się w środku. Pamiętaj by Twoje linki nie zawierały zbędnych znaków – zamiast www.przykładowastrona.pl/czym-jest-seo-765% używaj www.przykładowastrona.pl/czym-jest-seo.
- Twórz unikatowe treści – nie powielaj opisów produktów i treści od konkurencji czy producentów. Jakość Twoich treści i ich unikatowość oceniana jest przez algorytmy Google. Dobrą praktyką jest zamieszczanie treści większych niż 1000 znaków. Tak naprawdę im więcej tym lepiej – oczywiście pod warunkiem, że dbasz nie tylko o ilość znaków, ale i o jakość tej treści.
- Pamiętaj o frazach kluczowych – używaj fraz kluczowych ważnych dla Twojego biznesu/produktu w nagłówkach h1, h2 i opisie. Pamiętaj, żeby użyć frazy kilka razy ale nie wysycać tekstu frazami ponad miarę. Zbytni natłok fraz też jest odrzucany przez algorytmy.
- Nie używaj tych samych fraz na różnych podstronach. Taka sytuacja sprawia, że wyszukiwarka gubi się na Twojej stronie i uważa Twoje treści za zduplikowane.
- Optymalizuj zdjęcia i grafiki. Materiały graficzne powinny ważyć jak najmniej. Absolutnie nie powinieneś przekraczać wagi pliku powyżej 150 kb. Zaleca się również aby zdjęcia i grafiki jakie zamieszczasz na swojej stronie były zapisane w nowoczesnym formacie kompresji webp.
- Pilnuj prędkości strony. Zwłaszcza uważaj na prędkość strony na urządzeniach mobilnych. Możesz ją w łatwy sposób sprawdzić za pomocą narzędzia Page Speed Insights.
- Zadbaj o jakość strony pod kątem użyteczności i przyjazności dla użytkownika tzw. User Experience UX i User Interface UI. Ponownie pamiętaj również (a nawet zwłaszcza) o urządzeniach mobilnych!
Jak promować stronę w Google w praktyce? – działania płatne
Czas na wyjaśnienie Ci jak promować stronę w Google za pomocą działań płatnych czyli reklamy Google Ads (wcześniej AdWords). Google Ads to system reklamowy, który pozwala reklamodawcom na szybkie dotarcie do ich grupy docelowej za pomocą budżetu reklamowego. Dzięki odpowiedniej konfiguracji możesz wyświetlać się internautom dokładnie wtedy gdy szukają produktów takich jak Twoje. Reklama płatna Google działa na zasadzie określania jakie frazy kluczowe wpisywane przez internautów Cię interesują i jakie stawki jesteś w stanie zapłacić by ściągnąć ruch na swoją stronę. Jest to dość spore uproszczenie całego systemu ale to właśnie na tym bazuje jego działanie.
Jak wygląda reklama w Google Ads? Może przyjmować różne formy zależnie od swojego celu i lokalizacji. Najbardziej podstawową formą jest reklama w sieci wyszukiwania. Poniżej widzisz przykład dla frazy „buty męskie” wpisanej w okienko wyszukiwania. Strzałką oznaczone zostały reklamy Google Ads w wynikach wyszukiwania. Najważniejsze jest to, że reklama ta pojawia się nad wynikami organicznymi (bezpłatnymi), które w naszym przykładzie oznaczone zostały czerwoną ramką.
W Google Ads również mamy do czynienia z olbrzymim algorytmem. Algorytm ten bada nie tylko to, o co pyta internauta w okienku wyszukiwarki, ale i strony, które pasują do tego zagadnienia czy stawki jakie są skłonni zapłacić reklamodawcy. System w mgnieniu oka podejmuje decyzje czy Twoja reklama wyświetli się danemu internaucie czy też nie. Potrzeba całkiem sporo doświadczenia aby skutecznie optymalizować swoją kampanię reklamową tak by przynosiła satysfakcjonujący zwrot z płaconego do systemu budżetu. Reklama Google Ads z powodzeniem realizuje różnorodne cele biznesowe takie jak m.in.: generowanie ruchu, maksymalizacja sprzedaży czy pozyskiwanie kontaktów. Za jej pomocą możesz wyświetlać swoje reklamy zarówno przy wynikach wyszukiwania, w zakupach Google, mapach, jak i u partnerów Google czy w serwisie YouTube. Możliwości konfiguracji nie sposób zliczyć!
Pokażę Ci jeszcze jak może wyglądać reklama w serwisie YouTube. Poniżej widzisz zaznaczoną strzałką reklamę typu In Stream, która po kilku sekundach będzie możliwa do pominięcia przez użytkownika. Oczywiście reklama tego rodzaju musi być przygotowana w odpowiednim formacie video. Reklama ta pojawiła się zaraz na początku przed odtworzeniem danego filmu, ale może też być emitowana w trakcie seansu. Mamy do dyspozycji zarówno dłuższe, jak i krótsze formy – wszystko zależy od tego jaki cel chcemy osiągnąć.
Czego potrzebujesz aby reklamować się w Google? Z pewnością budżetu reklamowego. Teoretycznie nie istnieje minimalna stawka z jaką powinieneś zaczynać, ale musisz się przygotować na wydatek co najmniej 20 zł dziennie dla jednej kampanii. Kwota ta w niektórych branżach wciąż będzie za mała, a w przypadku gdy masz dużo celów do zrealizowania to również nie będzie wystraczająca. Dodatkowo będziesz potrzebować strategii działania w tym kanale reklamowym zawierającej listę fraz kluczowych na jakie chcesz się wyświetlać potencjalnym klientom. Możesz jednocześnie korzystać z różnych rodzajów kampanii i celów reklamowych a to oznacza, że do Twoich kreacji reklamowych będziesz potrzebował różnych elementów zależnie od tego jaką konfigurację wybierzesz. Nie mniej jednak z pewnością będą Ci potrzebne treści reklamowe lub grafiki czy wideo. Natomiast w kampaniach typowo produktowych będziesz potrzebować tzw. feedu produktowego – pliku przygotowanego według szczegółowych parametrów zawierającego dane o produktach z Twojego sklepu.
Jeśli mowa o potrzebach reklamy Google Ads nie można zapomnieć o analityce. Jeśli chcesz wiedzieć jak promować stronę w Google koniecznie musisz wdrożyć się w sprawy analityczne. Google Ads wymaga implementacji odpowiednich kodów śledzących na Twojej stronie internetowej. Analityka jest tutaj kluczowa jeśli chcesz aby Twoje działania były skuteczne a budżet wydawany efektywnie. Aby promować stronę w Google Ads możesz skonfigurować ją w taki sposób by wyświetlać się wyłącznie nowym użytkownikom lub np. tym którzy już byli na Twojej stronie ale nie dokonali zakupu (tzw. remarketing). Co więcej kampanie Google Ads świetnie sprawdzają się w działaniach na lejku marketingowym o którym pisałam wcześniej – artykuł możesz przeczytać klikając tutaj.
Czy każdy może korzystać z reklamy Google Ads? Reklama płatna Google jest ograniczona regulaminem platformy i przepisami prawnymi obowiązującymi w kraju w jakim będzie emitowana. Ograniczeniami lub zakazem promowania objęte są typowo newralgiczne produkty takie jak m.in: próbki, podróbki, artykuły niebezpieczne, alkohole, hazard, opieka zdrowotna, leki. Po szczegóły i więcej przykładów odsyłam Cię do pomocy Google. Jeśli Twoja branża nie podlega ograniczeniom możesz startować z kampaniami Google Ads.
Czas na kolejne zagadnienie czyli informację jak promować stronę w google za pomocą link buildingu? I choć zdarza się pozyskanie darmowego linku kierującego do strony to w 95% przypadków będzie to sytuacja w której to link ten jest mało wartościowy. Ok ale o co chodzi z tymi linkami i ich wartością? Już wyjaśniam! Link building to proces pozycjonowania, który polega na zdobywaniu linków prowadzących do naszej strony zamieszczonych na innych stronach w sieci. Czy wystarczy ich zdobyć jak najwięcej by nasza strona wyświetlała się często w Google? Absolutnie nie! Pamiętasz jak wcześniej wspominałam Ci o algorytmie Pingwin? Pingwin bada czy linki, które do siebie kierujesz są wysokiej jakości. Najprzyjemniejszą formą linków dla Pingwina są te, które mieszczą się w ciekawych artykułach sponsorowanych na tematycznie pasujących do Twojej branży blogach i serwisach (tzw. linki sponsorowane). Portale te powinny się cechować wysoką jakością określoną w tak zwanym Page Rank – jednym z algorytmów Google. Czy da się sprawdzić jaki jest Page Rank dla danej witryny? Kiedyś było to możliwe natomiast obecnie po kilku obszernych zmianach Google niestety ale nie jest to takie proste. W internecie znajdziesz jednak narzędzia, które badają autorytet witryn – to nie do końca to samo ale dostarcza sporo przydatnych informacji o witrynach.
Promocja strony w Google – podsumowanie
Promowanie swojej strony w Google można podzielić na organiczne czyli bezpłatne oraz na reklamę płatną. Do działań organicznych zaliczamy SEO on-site natomiast do działań płatnych reklamę Google Ads i linki sponsorowane.
Aby Twoja strona była dobrze widoczna w sieci i wynikach wyszukiwania musisz optymalizować ją pod kątem SEO. Na wyniki będzie trzeba trochę poczekać ale będą przynosić Ci stały ruch na Twoją witrynę. Natomiast jeśli zależy Ci na szybkim efekcie w dostarczaniu ruchu na stronę www musisz postawić na kampanie płatne Google Ads dzięki którym możesz wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, w sieci reklamowej Google, w YouTube i u partnerów Google. Reklama płatna Google nie ma ograniczeń co do minimalnego czy maksymalnego budżetu ale gdy chcesz wydać za mało system nie aktywuje Twojej kampanii. Absolutnym minimum budżetowym jest 20 zł dziennie dla pojedynczej kampanii – nie jest to jednak sztywna informacja dla każdej branży i każdego celu reklamowego.
Czy da się uniknąć promowania w Google? Moim zdaniem nie. Nawet jeśli nie chcesz przeznaczać budżetu reklamowego na szybkie efekty w kampaniach płatnych to mimo wszystko musisz optymalizować swoją stronę tak aby była przyjazna i indeksowana przez wyszukiwarki. W innym przypadku możesz mieć stronę, której nie widać w internecie! Owszem możesz ją pokazywać np. w mediach społecznościowych ale bez widoczności w wyszukiwarce nigdy nie uda Ci się wyskalować sprzedaży i rozwinąć biznesu.