Zastanawiasz się nad założeniem sklepu internetowego i nie wiesz na jaki budżet marketingowy się przygotować? Nie wiesz ile budżetu powinieneś mieć na start a ile gdy chcesz rozwijać biznes długofalowo? Potrzebujesz informacji o skalowaniu budżetu? Dziś postaram się odpowiedzieć na te pytania. Zaczynamy!

Ile mogą wynosić koszty reklamy?

Ile kosztuje reklama sklepu internetowego? Najprościej rzecz ujmując od zera do nieskończoności. 🙂 Nie zostawię Cię jednak z tą informacją i spieszę z wyjaśnieniem. Na końcu artykułu podam Ci też orientacyjne widełki kosztowe. 

Koszty reklamy zależą od wielu czynników

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie ile kosztuje reklama sklepu internetowego i jakie kwoty będą odpowiednie. Na marketing można wydać dosłownie każdą kwotę. Najważniejsze jednak by budżet który wydajesz zwracał się wraz z porządną dawką przychodu zasilającego Twój biznes.

Jeśli miałabym przybliżyć nieco sytuację musimy rozróżnić jeszcze jedną kwestię – czym właściwie jest koszt? Według mnie możesz płacić pieniędzmi a możesz też płacić czasem. W obu przypadkach jest to koszt, który należy mieć na uwadze.

Wyobraź sobie, że jesteś początkującym przedsiębiorcą, który właśnie rozważa postawienie swojego pierwszego sklepu internetowego. Znasz już koszt sklepu? Waha się od 1500 zł do nawet 50 000 zł a nawet więcej. Wszystko zależy od tego jakie funkcjonalności i technikalia są Ci potrzebne wedle Twojego biznesplanu. Dołączając do tego koszty produktów (chyba, że planujesz działalność dropshipingową gdzie w dużym skrócie nie kupujesz towaru a jedynie odsprzedajesz) wychodzi całkiem niezła sumka a jeszcze nie zacząłeś reklamy.

Wróćmy jednak do tego ile kosztuje reklama sklepu aniżeli jego techniczne zbudowanie. Koszty te zależą od wielu czynników. Na początek konkurencja. Jeśli działasz w niszy to potrzebujesz zazwyczaj mniejszego budżetu na dotarcie do klienta aniżeli w sytuacji gdy walczysz z dziesiątkami podobnych firm. Firm, które jeśli zaczęły wcześniej niż Ty, to prawdopodobnie dysponują większym budżetem niż dopiero startujący gracz.

Moment wejścia na rynek to kolejna kwestia, którą należy wziąć pod uwagę. I o ile nie będę się rozwodzić nad tym, że kiedyś było łatwiej ze startem sklepu internetowego ze względu na małą ilość konkurentów o tyle na ten moment mam na myśli okres w jakim Twój sklep startuje. O co chodzi? Jeśli zaczynasz w IV kwartale roku podczas gdy zdecydowana większość firm zwiększa budżety marketingowe na promowanie okazji na Black Friday, Cyber Monday, święta Bożego Narodzenia czy Nowy Rok będziesz potrzebować większą kwotę aby uszczknąć nieco uwagi odbiorców. Z kolei okres IV kwartału jest jednocześnie mocnym momentem w którym gdy zaczynasz masz zwiększone szanse na sprzedaż ze względu na większe chęci zakupowe u nabywców. Czyli i dobrze i źle jednocześnie. Oczywiście liczy się jeszcze zaufanie do Twojej marki (jako nowej marki) ale dziś nie o tym.

Źródło: Pixabay.com

Kolejnym aspektem, który wpływa na wielkość potrzebnego budżetu reklamowego jest Twoja grupa docelowa. Inaczej wygląda kwestia gdy kierujesz się do konsumenta indywidualnego (działalność B2C) a inaczej gdy Twoimi odbiorcami są firmy (działalność B2B).  Podobnie wygląda kwestia w różnych branżach – inaczej będą wyglądać koszty gdy chcesz trafić do właściciela kota a inaczej gdy szukasz młodej mamy. Jaki wpływ ma grupa docelowa na koszty? Całkiem spory! Po pierwsze inaczej wygląda proces decyzyjny w przypadku działalności B2B a inaczej w B2C. Z niektórymi produktami musisz pokazać się u odbiorcy 1-3 razy a z niektórymi 15 razy (oczywiście w różny sposób) zanim w ogóle wytworzysz u niego chęć posiadania lub rozważania potrzeby produktu. Po drugie bywają branże, których idealnym klientem jest jakaś mocno oblegana grupa odbiorców za przykład weźmy chociażby osoby zamożne – chyba nie muszę tłumaczyć dlaczego akurat do nich wielu przedsiębiorców chce dotrzeć. A jeśli wielu chce dotrzeć do jednego to finalnie wzrastają koszty…

Innym czynnikiem wpływającym na to ile kosztuje reklama sklepu internetowego jest Twoja oferta. Liczy się zarówno to jaki produkt sprzedajesz, jak i to jaka jest jego wartość oraz jak szeroka jest Twoja oferta. Inaczej będą rozkładać się koszty jeśli masz tysiące produktów,  inaczej jeśli sprzedajesz 10 zabawek dla dzieci oraz jeszcze inaczej gdy Twoim produktem jest oprogramowanie komputerowe dla księgowych. Dlaczego kwestia oferty ma znaczenie? Przede wszystkim łączy się z grupą docelową o czym wspominałam przed chwilą. Nie mniej jednak inaczej będzie wyglądać kwestia budżetu jeśli chcesz promować kilka rzeczy a inaczej jeśli masz tysiące produktów a chcesz przyspieszyć płynność ich wszystkich. 

Ile kosztuje reklama sklepu internetowego – czas na konkrety

Przedstawię Ci poniżej orientacyjne koszty reklamy płatnej. Działania organiczne takie jak własne treści content marketingowe czy profile firmowe w mediach społecznościowych możesz tworzyć samodzielnie więc płacisz za nie za pomocą czasu, nie pieniędzy. Zastanawiając się ile kosztuje reklama sklepu internetowego musisz wziąć pod uwagę, że reklama reklamie nie równa. Inaczej będzie kształtować się reklama w Google, inaczej reklama na Facebooku a jeszcze inaczej w TikTok. Pamiętaj, że podawane przeze mnie widełki kwotowe są mocno orientacyjne i nie ma ani dolnej ani górnej granicy.

Jeśli chodzi o optymalizację sklepu pod kątem SEO czyli widoczności w wyszukiwarkach internetowych to koszty pracy specjalisty z tego zakresu wahają się przeważnie od 400 do 6000 zł. Jeśli chcesz dodatkowo budować zaplecze linków do swojej strony (tzw. backlinks) musisz na nie przeznaczyć dodatkowo najczęściej od 300 do nawet 5000 zł za jeden wartościowy link. Czy się opłaca? Najczęściej tak, choć są też sytuacje w których SEO nie będzie miało zbyt wielkiej mocy. Musisz wiedzieć, że inwestując w pozycjonowanie strony teraz odbierzesz wyniki zazwyczaj dopiero za kilka miesięcy. Pozycjonowanie i SEO to inwestycje długofalowe.

Reklama sklepu w Google Ads (wcześniej AdWords). Teoretycznie nie ma minimalnej stawki aczkolwiek w wielu przypadkach nie wystartujesz z kampanią jeśli nie masz na to minimum 25 zł dziennie (750 zł na 30 dni). Dodatkowo to minimum może być wciąż za małe dla wielu branż i Twoich celów biznesowych. Dodatkowo muszę wspomnieć, że to kwota za jedną kampanię a najczęściej posiadasz różne produkty / kategorie / usługi co dość często wymaga konfiguracji większej ilości kampanii – każdej ze swoim budżetem. Przeciętnie reklamodawcy średniej wielkości w Google Ads wydają od 5 – 25 tysięcy złotych. Reklama ta cieszy się dobrym zwrotem z inwestycji ponieważ w wielu przypadkach opiera się na użytkownikach, którzy już posiadają chęć zakupową. Więcej o reklamowaniu się w Google możesz poczytać w tym artykule.

Reklama na Facebooku i Instagramie – obecnie Meta Ads. W tym przypadku również nie ma górnej granicy wydatków reklamowych. Minimum z jakim możesz zaczynać jest zależne od wybranego celu reklamowego – w niektórych wystarcza 8 zł dziennie w innych 13. Sytuacja ta jednak dość szybko i często się zmienia. Za optimum w tym kanale reklamowym uważa się kwoty rzędu 20 – 80 złotych dziennie na jedną kampanię. Tutaj również według dobrych praktyk najczęściej potrzebujesz kilku kampanii lub grup odbiorców. Zwłaszcza jeśli zależy Ci na budowie lejka marketingowego.

Reklama na TikTok w kwestii kosztów nie różni się zasadniczo od reklamy na portalu Facebook z tą różnicą, że tutaj zacząć możesz od 80 zł dziennie przeznaczanych na jedną kampanię.

Reklama na Pintereście to minimalny koszt jednej kampanii w granicach 5 zł. Nie warto jednak aż tak bardzo ograniczać budżetu zwłaszcza w przypadku celów sprzedażowych.

Influencer marketing to kolejna z opcji, która może nas kosztować mało lub bardzo dużo. Promocja naszych produktów za pośrednictwem wpływowych w sieci osób tzw. influencerów może odbywać się zarówno barterowo (promocja w zamian za bezpłatny egzemplarz produktu), jak i kosztować kilkaset złotych a nawet kilkadziesiąt tysięcy w przypadku influencerów i gwiazd o olbrzymim zasięgu.

Pamiętaj, że wspomniane przeze mnie orientacyjne kwoty (za wyjątkiem seo) dotyczą budżetu reklamowego – płatności do platform reklamowych. Dodatkowo jeśli chcesz zatrudnić specjalistę bądź agencję reklamową, którzy zajmą się strategią, konfiguracją i optymalizacją powierzonych reklam musisz liczyć się z wydatkiem ich wynagrodzenia. Kwoty wynagrodzenia mają bardzo duży rozstrzał – od kilkuset złotych do kilkudziesięciu tysięcy. Przy czym uczulam Cię najmocniej na niskie kwoty wynagrodzenia. Jeśli ktoś obiecuje Ci, że za 200 zł wynagrodzenia zdobędzie dla Ciebie złote góry to powinna Ci się zaświecić czerwona lampka. Uwierz mi żaden specjalista z doświadczeniem, który wie jak zadbać o Twój budżet marketingowy nie zgodzi się na pracę za 50 zł. Co innego osoby bez doświadczenia po 2 godzinach kursu… Uważaj bo to co zaoszczędzisz w wynagrodzeniu zazwyczaj szybko stracisz w reklamach osiągając jeszcze większy dołek w budżecie.

Źródło: opracowanie własne

Wiesz już orientacyjnie ile kosztuje reklama sklepu internetowego i że nie sposób dokładnie określić kosztów nie znając  Twojej sytuacji biznesowej oraz potrzeb Twojej marki. W dalszej części artykułu podpowiem Ci jeszcze na co powinieneś jeszcze uważać jeśli dysponujesz niewielkim budżetem reklamowym.  

Skalowanie budżetu – jak robić to z głową?

Częstym posunięciem w przypadku reklamy płatnej jest chęć spróbowania z małym budżetem i jeśli wszystko pójdzie dobrze to nastąpi zwiększenie budżetu. Oczywistym jest, że sytuacja ta sprawia, że przedsiębiorca czuje się po prostu bezpieczniej i nie ma się co temu dziwić. Nie mniej jednak chcę tutaj zwrócić Twoją uwagę na to jak mocno można sobie zaszkodzić gdy przesadzimy z małym budżetem reklamowym.

Każdy doświadczony marketer wie, że wśród dobrych praktyk realizacji kampanii i pracy z algorytmami reklamowymi wygrywa się nie tylko umiejętną konfiguracją, ciekawą i adekwatną kreacją, ale i stawkami reklamowymi. Aby przybliżyć Ci sytuację wyobraź sobie teraz, że Twój cel reklamowy optymalizuje się poprawnie dopiero od 10 zł dziennie a Ty wystartowałeś z 5 zł ponieważ było to technicznie możliwe do wdrożenia. Oczywiście nie mówię, że nic z tego nie będziesz mieć, ale najczęściej sytuacja wygląda tak, że algorytm reklamowy nie ma szansy nauczyć się tego czego od niego chcesz. W takiej sytuacji dziwisz się, że wyniki Cię nie satysfakcjonują jak Ty już przecież wydałeś przez 3 miesiące 450 złotych. I tu właśnie dochodzimy do tego, że nie możesz minimalizować swoich budżetów marketingowych bo to co wydaje Ci się, że zaoszczędzisz to tak naprawdę będzie działać na Twoją zgubę. Mam nadzieję, że rozumiesz co mam na myśli.

Jak więc skalować swój budżet na reklamę? Zacząć od optymalnych stawek, które pasują do Twoich celów reklamowych, branży i potrzeb biznesu. Optymalne stawki z pewnością podpowie Ci doświadczony specjalista przy opracowywaniu Twojej strategii reklamowej. Czasami lepiej jest wystartować z danym działaniem reklamowym nieco później dysponując już większym budżetem aniżeli próbując z minimalnych kwot uczyć algorytmy reklamowe, że chcesz wielką sprzedaż. Zaczynając działania od optymalnych kwot dopasowanych do potrzeb Twojego biznesu zyskasz lepszy zwrot z inwestycji i podłoże do skalowania budżetu. Pamiętaj, że w wielu przypadkach nie można też podnosić budżetu z dnia na dzień – takie zachowanie też potrafi wytrącić algorytmy z równowagi. W kampaniach reklamowych jest wiele pułapek, ale warto rozumieć jak działają by móc się do nich dostosować. Mam nadzieję, że już orientujesz się ile kosztuje reklama sklepu internetowego i jak podejść do tego zagadnienia rozsądnie. 

Podobne wpisy