Czym jest strategia marketingowa i jakie są jej zalety? Kiedy powinieneś przygotować strategię marketingową? Na co musisz uważać podczas tego procesu? Zapraszam do lektury!

Na początek teoria

Pewnie zastanawiasz się dlaczego w artykule o strategii marketingowej widzisz zdjęcie drzwi 🙂 Jest to jednak świetny przykład by wyjaśnić Ci czym jest strategia marketingowa. Spójrz na powyższe zdjęcie. Co zauważasz? Jedne z drzwi zamieszczonych koło siebie na ścianie są inne niż wszystkie. Wyróżniające się drzwi mają ten sam rozmiar i fakturę ale są koloru żółtego i jako jedyne posiadają czarną klamkę. Pomyśl teraz, że drzwi zamieszczone na tej ścianie to walczący ze sobą konkurenci. Który z nich wygra walkę o klienta? Ten, który w umiejętny sposób wyróżni swoją markę spośród innych i zostanie „żółtymi drzwiami”.

Czym jest strategia marketingowa? Z definicji jest dokładnie określoną i opisaną koncepcją marki, która w szczegółowy sposób wyjaśnia jakie cechy powinna posiadać dana marka by wyróżniać się na rynku, dać się zapamiętać odbiorcom i pozwalać na realizowanie celów biznesowych takich jak budowanie wizerunku czy generowanie sprzedaży. I wcale nie chodzi o to byś przemalowywał swoje drzwi na żółty kolor – strategia ma za zadanie stworzyć swoistą otoczkę Twojej marki, która to pozwoli Ci skutecznie sprzedawać Twój produkt czy ofertę. 

Czym jest strategia marketingowa i czym nie jest?

Rozważając czym jest strategia marketingowa warto też zwrócić uwagę na to czym strategia ta nie jest. Jak już wspomniałam strategia marketingowa jest swego rodzaju opisem koncepcji marki. Co zawiera taki opis koncepcji? Elementów strategii jest całkiem sporo dlatego przytoczę Ci je w dalszej części artykułu. Na ten moment musisz zapamiętać, że strategia opisuje jaka jest Twoja marka i jak ma być postrzegana w oczach Twojej grupy docelowej by wyróżnić się wśród konkurencji. Strategia marketingowa nie jest harmonogramem, który mówi Ci krok po kroku co powinieneś robić i jakie zadania wykonywać w konkretnych miesiącach. Strategia marketingowa mówi Ci jaki masz być niezależnie od czasu w jakim się komunikujesz z odbiorcami. 

Co zawiera strategia marketingowa?

Strategia marketingowa powstaje w wyniku szerokiej analizy otoczenia rynkowego i konkurencyjnego danej firmy. Aby opracować dobrą strategię marketingową musisz dokładnie wiedzieć jakie skojarzenia i emocje wywołują inne marki na rynku, które sprzedają produkt taki jak Twój. Musisz dokładnie rozumieć w jaki sposób się komunikują, co podkreślają i na jakie filary oraz atuty kładą nacisk. Twoim głównym zadaniem podczas tworzenia strategii jest określenie pozycjonowania marki – spójnych założeń, które konsekwentnie stosowane będą wpływać na postrzeganie Twojej marki w oczach odbiorców. Co dokładnie powinieneś określić? Poniższa lista będzie pomocna:

Źródło: opracowanie własne

Zalety strategii marketingowej

Strategia marketingowa i jej konsekwentne przestrzeganie wpływają na wyniki i wartość Twojej firmy. Dzisiejszy świat to setki, tysiące a nawet miliony firm a do tego szeroki dostęp do informacji i zróżnicowanej oferty z każdej półki cenowej. Dlaczego ktoś ma więc kupować u Ciebie? Aby móc wyróżnić swoją firmę, tak aby zachęcić do niej swoich odbiorców, musisz działać zgodnie z założeniami swojej koncepcji marki. Inaczej jesteś nijaki a nijakość nie przyniesie Ci satysfakcjonujących dochodów. Strategia marketingowa szczegółowo opisuje Twojego klienta, jego motywy zakupowe i podpowiada Ci jaki masz być jako marka by go do siebie przekonać. Strategia określa Twoją markę z perspektywy zarówno cech racjonalnych, jak i emocjonalnych. Pomaga Ci zachować spójność w komunikacji słownej, jak i wizualnej dzięki czemu masz realny wpływ na to jak Twoja marka będzie wyglądać na zewnątrz. Jeśli dopiero zaczynasz swój biznes jesteś we właściwym miejscu i czasie by opracować swoją strategię. Jeśli jednak działasz już od jakiegoś czasu i nie masz strategii marketingowej to musisz jak najszybciej zabrać się do jej stworzenia – nawet jeśli pierwsi klienci już się u Ciebie pojawili. Strategia marketingowa ma za zadanie rozwijać Twoją markę w okresie długofalowym a przecież na tym Ci zależy.   

Odpowiadając na pytanie czym jest strategia marketingowa warto też zwrócić uwagę na fakt czy można ją zmieniać? Odpowiem przewrotnie – to zależy. Strategia marketingowa zakłada, że ustalasz pewien koncept i się go trzymasz już zawsze na wszystkich płaszczyznach swojego biznesu. Nie mniej jednak zdarzają się sytuacje w których będzie wymagała korekty np. strategia była przygotowana przez niedoświadczonego specjalistę. Niekiedy zdarza się też sytuacja w której pojawiły się inne trendy rynkowe czy sytuacja polityczno-gospodarcza – nie mniej jednak są to sytuacje, które zazwyczaj nie dzieją się z dnia na dzień i nie wpływają na wizerunek naszej marki w bezpośredni sposób.

Podobne wpisy