Skuteczne działania reklamowe za pomocą social media? Zdradzę Ci dziś kilka kwestii na które musisz zwrócić uwagę jeśli chcesz by Twoje profile w mediach społecznościowych budowały wizerunek Twojej marki i zwiększały sprzedaż.

Strategia na start!

Jak promować firmę w social media? Tak jak nie ma dymu bez ognia tak nie ma skutecznych działań bez strategii. Jeśli masz już opracowaną strategię marketingową i wiesz do kogo kierujesz swoją ofertę, jakich argumentów będziesz używać by go do siebie przekonać oraz czym wyróżniasz się od konkurencji to czas na założenie profili i start działań. Jeśli jednak masz zamiar działać po omacku bez strategii marketingowej to tak jak większość firm, które startowały bez niej po pewnym czasie odczujesz tego skutki w niskiej sprzedaży. Działanie bez strategii zwyczajnie się nie opłaca – tracisz czas lub pieniądze, albo jedno i drugie. 

Wybór mediów dla swojej marki

Jeśli chcesz wiedzieć jak promować firmę w social media musisz zadać sobie na początek pytanie w jakich mediach powinna być obecna Twoja firma? Dobrze skonstruowana strategia powinna podpowiedzieć Ci w jakich miejscach mogą znajdywać się Twoi klienci. Jeśli mowa o social media mogą to być np. Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest, Twitter czy YouTube. Które z nich wybrać? Wszystko zależy od Twojej grupy docelowej! Przykładowo jeśli cechy Twojej grupy docelowej wskazują, że jest ona podobna do osób korzystających z portalu Instagram to właśnie tam skoncentruj swoje moce. Jak wybrać medium? Poszukaj dostępnych raportów o jego użytkownikach i zestaw je z wiedzą o Twojej grupie docelowej. Jeśli opis osób korzystających z danego portalu w dużym stopniu pokrywa się z opisem Twojej grupy docelowej to właśnie to medium jest odpowiednie do promowania Twojej firmy w social media. 

Czy warto inwestować czas i środki na wszystkie media społecznościowe? Moim zdaniem niekoniecznie. Możliwe, że Twoja grupa docelowa w większości nie korzysta np. z Twittera więc nie ma sensu aby być tam aktywnym. Wybierz najbardziej wartościowe media z punktu widzenia Twojej grupy docelowej i skoncentruj się na nich. Lepiej prowadzić mniej profili ale za to bardziej starannie.

Jak założyć konto firmowe?

Kanały mamy wybrane zatem pora utworzyć na nich profile firmowe. Jak to zrobić? Wszystko zależy od wybranego medium.

Profil firmowy Facebook tworzysz logując się na swój prywatny profil na tym portalu i tworząc managera firmowego firmy Meta. Możesz to zrobić klikając tutaj. Manager firmowy to swego rodzaju zbiornik na różne produkty firmy Meta (dawniej Facebook). Z jego poziomu możesz utworzyć nową stronę na Facebooku, profil firmowy na Instagramie oraz korzystać z dodatkowych funkcji takich jak konto reklamowe, weryfikacja domeny czy piksel konwersji. Instalacja poprowadzi Cię krok po kroku i podpowie gdzie i jakie dane firmowe należy wpisać. 

Konto firmowe na Pintereście możesz utworzyć klikając tutaj. Pamiętaj, że jeśli masz konto osobiste na tym portalu to dla konta firmowego musisz użyć innego adresu e-mail. Portal wskaże Ci kwestie, które musisz uzupełnić swoimi danymi firmowymi. 

Profil firmowy na TikTok zakładasz poprzez przekształcenie zwykłego profilu w profil dla biznesu. Aby założyć konto kliknij tutaj, następnie naciśnij przycisk „zaloguj” i wybierz na samym dole okna, które wyskoczy opcję „zarejestruj się”. Po rejestracji kliknij w ikonkę swojego konta następnie w trzykropek znajdujący się w prawym górnym rogu, kolejno w „zarządzaj kontem” i „przełącz na konto Pro”. Po uzupełnieniu odpowiednich danych masz gotowe konto firmowe. 

Jeśli planujesz założyć profil firmowy na YouTube powinieneś utworzyć na nim kanał. Jest kilka ważnych kwestii, które musisz zweryfikować i uzupełnić a całość jest bardzo dobrze wyjaśniona w pomocy Google (właściciela platformy YouTube) do której Cię odsyłam – kliknij tutaj

Chcesz działać na portalu LinkedIn? Zaloguj się do swojego konta osobistego, kliknij w ikonkę „Praca” a następnie w „Utwórz stronę firmową”. Wybierz rodzaj strony jaką chcesz założyć i uzupełnij wymagane dane. 

Z bardziej popularnych mediów społecznościowych został nam jeszcze Twitter obecnie jest to marka X. Aby założyć konto musisz wejść na tę stronę, podać nazwę firmy, hasło i numer telefonu. Na wskazany numer telefonu przyjdzie sms weryfikacyjny. Po przepisaniu kodu z wiadomości sms do podanego okna na stronie rejestracyjnej przejdziesz do ustawiania nazwy użytkownika i dodatkowych informacji. 

Jak promować firmę w social media za pomocą contentu?

Nadszedł czas na content czyli treści i zdjęcia, grafiki oraz filmy. Co publikować na swoim profilu firmowym? Przede wszystkim musisz pamiętać o tym, że tablica na Twoim profilu nie może wyglądać jak tablica sprzedażowa. Częstym błędem przedsiębiorców zastanawiających się jak promować firmę w social media jest zasypywanie odbiorców ciągłymi postami sprzedażowymi. Właściciele z tym podejściem dziwią się, że nie zbierają nowych fanów ani nie generują satysfakcjonującej sprzedaży. Twoi odbiorcy nie przychodzą na media społecznościowe z myślą „O kupił bym sobie coś więc czas wejść na Facebooka”. Na portalach społecznościowych szukają rozrywki lub informacji na temat nurtujących ich tematów. Zadbaj więc o to by w Twoich treściach pojawiały się nie tylko wpisy sprzedażowe, ale i poradniki czy tutoriale. Pomyśl czy obserwował byś profil, który wszędzie i non stop krzyczałby: „Kup to!”? Raczej, nie prawda?

Jak promować firmę w social media za pomocą treści? Skup się na problemach Twojej grupy docelowej i publikuj posty omawiające te problemy oraz pokazujące Ciebie w roli eksperta. Możesz pokazać grafikę przedstawiającą w ciekawy sposób dane zagadnienie, nagrać film na którym wyjaśniasz szczegóły lub przygotować quiz – baw się różnymi formatami dzięki temu Twoi odbiorcy będą obserwować Cię z ciekawością. 

Czas na przykład! Jak promować firmę w social media – przykłady tematyki postów dla butiku internetowego, które mogą Cię zainspirować.

Źródło: opracowanie własne; pixabay.com

Aspekt wizualny Twojego profilu

Twój profil firmowy jest Twoją wizytówką. Jeśli masz dobrze przygotowaną strategię marketingową to wiesz doskonale jak wizualnie powinna wyglądać Twoja marka – jakich ma używać kolorów, kształtów, czcionki czy zdjęć na stronie internetowej czy profilach społecznościowych? Jeśli zastanawiasz się jak promować firmę w social media to pamiętaj, że marki buduje się konsekwencją! Jeśli w każdym medium będziesz wyglądać inaczej to nikt nie będzie wiedział jaka naprawdę jest Twoja marka. Nie ważne czy tworzysz grafikę, stopkę maila czy wideoporadnik – pamiętaj, że wszystko co trafia do Twoich odbiorców musi być ze sobą spójne.

Unikaj sytuacji w której wydaje Ci się, że ten Twój kolor to już nudny się zrobił i może czas by odwrócić wszystko o 180 stopni. Uwierz mi nikt nie przygląda się Twojemu profilowi i Twojej marce tak dużo i tak długo jak Ty. Nie ma ryzyka, że Twój odbiorca stwierdzi, że „za dużo razy użyli fioletowego koloru opuszczam więc ten profil”. Dla przykładu zróbmy teraz test 🙂 Pomyśl o marce Nivea. Co widzisz? Prawdopodobnie ciemnoniebieskie pudełeczko z białym napisem? To właśnie jest siła marki. I owszem zdaję sobie sprawę z tego, że marka Nivea działa na rynku niezwykle długo, ale właśnie dzięki swej spójności wizualnej praktycznie wszyscy wizualizują ją w myślach w podobny sposób. Marka Nivea stosuje dodatkowe kolory odznaczające linie produktowe ale całość komunikacji i brandingu wciąż jest ciemnoniebieska z białym napisem o charakterystycznym kroju liter. 

A co z rebrandingiem czyli swego rodzaju odnowieniem marki? Jestem zdania, że na taki krok muszą wpływać konkretne poważne przesłanki jakimi mogą być np. brak strategii marketingowej czy olbrzymie zmiany w konkurencji czy trendach.  Bardzo często powodem do rebrandingu jest też fuzja dwóch przedsiębiorstw  podczas której nowy właściciel marki chce ją wciągnąć pod swoje wytyczne brandingowe – jednak nic nie dzieje się tutaj ad hoc a jest to raczej przemyślany i dokładnie skonstruowany proces przebudowywania świadomości odbiorców. 

Reklama płatna w social media

Ciężko mówić o tym jak promować firmę w social media nie wspominając o możliwościach reklamy płatnej. Reklama ta pomaga Ci zwiększać liczbę osób do których docierasz ze swoją marką i przekazem reklamowym. Dodatkowo umożliwia Ci bardzo precyzyjnie określać, kto jest Twoim potencjalnym klientem dzięki parametrom wyboru (np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania, hobby). W większości mediów społecznościowych za pomocą reklamy płatnej możesz realizować m.in.:  takie cele jak: 

  • zwiększanie świadomości marki
  • generowanie ruchu na stronie www
  • zwiększenie oglądalności postów
  • zwiększenie sprzedaży produktów/usług
  • zdobywanie kontaktów zainteresowanych Twoją ofertą
  • działania remarketingowe (docieranie do osób, które zainteresowały się Twoją ofertą ale nie dokonały zakupu/kontaktu)

Jak szybko można zacząć kampanię płatną? tak naprawdę możesz zacząć już od pierwszego dnia prowadzenia profilu. Najważniejsze byś dysponował ciekawymi treściami i budżetem reklamowym, który umożliwi Ci walkę z Twoją konkurencją. Jak promować firmę w social media za pomocą płatnej kampanii? Możesz spróbować na własną rękę lub zlecić to doświadczonemu specjaliście czy agencji reklamowej. Jeśli jednak planujesz rozpocząć samodzielnie pamiętaj, że czeka Cię sporo nauki z konfiguracją kampanii, jak i jej optymalizacją, która jest niezwykle istotnym procesem w kwestii zarządzania efektywnością reklamy. 

Jak promować firmę w social media – podsumowanie

Jak promować firmę w social media by działania te były skuteczne i przynosiły wymierne korzyści? Przede wszystkim musisz działać w oparciu o przygotowaną strategię marketingową. Wszystkie treści jakie pojawią się na Twoich profilach powinny być ze sobą spójne i dostarczać wartość odbiorcom. Na swoich profilach powinieneś publikować treści nie tylko sprzedażowe, ale i rozrywkowe czy edukacyjne dzięki czemu zbudujesz wizerunek eksperta w swojej branży oraz przyciągniesz do siebie większą ilość potencjalnych klientów.  Na profilach firmowych możesz prowadzić działania bezpłatne (organiczne) lub wykorzystać reklamę płatną, która pomoże Ci osiągnąć szybsze efekty biznesowe. 

Podobne wpisy