Analiza sklepu internetowego to zdecydowanie kluczowa kwestia jeśli zależy nam na jego rentowności. Sklep internetowy jest jak system naczyń połączonych – każdy z elementów e-commerce musi ze sobą współgrać i być sprawny aby całość funkcjonowała prawidłowo oraz generowała zyski. Na co warto zwrócić szczególną uwagę?
Analiza sklepu internetowego przed startem sprzedaży
Mam nadzieję, że oczywistym jest dla Ciebie fakt, że zanim zaczniesz sprzedaż musisz zweryfikować czy Twój sklep działa poprawnie. Uczulam Cię też na to, że jeśli Twój programista mówi, że wszystko jest w porządku to i tak musisz sprawdzić chociażby ścieżkę zakupową samodzielnie. Dokonaj kilku próbnych zakupów wybierając inne formy płatności czy dostawy. Wykorzystaj do tego różne przeglądarki internetowe i telefon komórkowy. Na tym etapie jeśli coś nie działa nie będziesz denerwował żadnego klienta więc jest to najlepszy moment aby zweryfikować czy zakupy na Twojej stronie są w ogóle możliwe pod kątem technicznym.
Dodatkowo obowiązkowo musisz sprawdzić czy Twój sklep zawiera certyfikat SSL. Jest to swego rodzaju protokół szyfrowania, który wskazuje wyszukiwarkom internetowym i użytkownikom, że Twój sklep ma bezpieczne połączenie internetowe. Najprostszą metodą sprawdzenia certyfikatu SSL jest zerknięcie na pasek wyszukiwarki będąc na swojej stronie – jeśli po lewej stronie paska widzisz kłódkę a po jej naciśnięciu napis mówiący o tym, że połączenie jest bezpieczne to możesz spać spokojnie.
Na co jeszcze powinno się zwracać uwagę na tym etapie? Analiza sklepu internetowego zanim ukaże się on światu koniecznie powinna zawierać sprawdzenie czy wszystkie informacje o Twoim sklepie są poprawne. Czy podałeś dobrą nazwę firmy i jej dane teleadresowe? Masz profesjonalną politykę prywatności, cookies i regulamin zgodne z rozporządzeniami ustaw m.in. ochrony danych osobowych RODO?
Uczulam Cię też na to abyś zweryfikował czy produkty w Twoim sklepie zawierają odpowiednie ceny. Pamiętaj, że niezależnie od systemu jaki używasz jest to tylko technologia – może się coś źle wgrać czy skonfigurować. Nie chcesz przecież sprzedawać czegoś poniżej cen zakupu prawda? Dobrą praktyką jest przeglądanie sklepu z perspektywy klienta a nie panelu administracyjnego.
Kolejną z ważnych kwestii jest klikalność linków i elementów. Dość często przy tworzeniu stron internetowych jest dużo aktualizacji w związku z czym zdarza się, że jakiś element będzie linkował nie tam gdzie powinien lub całkowicie nie będzie posiadał podlinkowania. Sprawdź dokładnie czy wszystko działa tak jak zakładałeś.
W swoim sklepie powinieneś używać własnych treści zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jest to kwestia niezwykle ważna z punktu widzenia SEO i ruchu z Google. Jeśli chcesz poczytać więcej o promowaniu w Google to zapraszam do tego artykułu.
Czas na sprawdzenie czy sklep ma poprawnie zainstalowaną analitykę. Narzędzia takie jak Google Analytics pomagają przedsiębiorcom na całym świecie w bieżącej analizie. Polecam abyś sprawdzał co dzieje się na Twoim koncie Google Analytics od razu podczas testowania ścieżki zakupowej – upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu.
Powyższe elementy to podstawa podstaw analizy sklepu internetowego, które musisz wziąć pod uwagę jeśli dopiero startujesz. Czas wskazać Ci co musisz wziąć pod uwagę podczas dalszej pracy nad swoim sklepem.
Analiza sklepu internetowego po rozpoczęciu sprzedaży
Co zawiera analiza sklepu internetowego gdy działasz już jakiś czas i chcesz zwiększyć efektywność biznesu? Tutaj jest już mnóstwo rzeczy do sprawdzenia i dość często przydaje się doświadczenie specjalisty e-commerce. Na początek koniecznie sprawdź te elementy o których pisałam wcześniej – to, że raz sprawdziłeś czy można dokonać zakupu w Twoim sklepie nie oznacza, że system nie zawodzi w chwili obecnej. Może jakaś bramka płatności notuje błędy, a może nie da się wybrać paczkomatu przy dostawie? Sprawy ścieżki zakupowej są bardzo istotne – sprawdzaj je regularnie. Co dalej?
Na początek wiadomo sprzedaż 🙂 Warto jednak byś nie sprawdzał jedynie ilości dokonanych zakupów, ale i ich wartość oraz najczęściej kupowane produkty. A może widzisz jakieś zależności w koszykach swoich klientów? Zwróć uwagę czy jakaś kategoria wyraźnie wyróżnia się na tle innych? Zapisz wszystkie spostrzeżenia. Czy to co teraz zauważyłeś zgadza się z tym co myślałeś o swojej sprzedaży i produktach wcześniej?
Analiza sklepu internetowego nie może odbyć się bez analizy ruchu. Mam nadzieję, że masz na swojej stronie zainstalowane narzędzia analityczne, które pomogą Ci zarówno sprawdzać skąd przychodzą do Ciebie użytkownicy, jak i którzy z nich konwertują czyli dokonują zakupu.
Analizując sklep internetowy zwróć uwagę na treści. Czy sprzedają czy są wyłącznie ozdobnikiem na który nikt nie patrzy? Mam tutaj na myśli zarówno wartościowe treści dla użytkowników (content marketing), jak i optymalizację SEO. Znasz frazy kluczowe ważne dla Twojego biznesu? Wiesz które z nich przynoszą największe zyski a które wciąż nie osiągają wyników? Które frazy przyprowadzają ruch do Twojego sklepu? Czy skala tego ruchu przekłada się na wyniki sprzedażowe?
Jeśli prowadzisz płatne działania marketingowe np. w Google czy Social Media to koniecznie zweryfikuj jak przekładają się one na wyniki Twojego sklepu. Sprawdź z jakiego kanału przychodzą kupujący klienci oraz czy wydatki jakie ponosisz się zwracają i w jakim stopniu. Ważne jest byś nie zamykał się wyłącznie na jeden kanał, który przynosi najlepsze wyniki. Dlaczego? Ponieważ polegając wyłącznie na jednym źródle ruchu stawiasz wszystko na jedną kartę. A co jeśli Google czy Facebook ulegnie awarii lub nagle stracisz dostęp do swojego konta? Poczytaj o tym – to niestety całkiem popularne sytuacje.
Przebrnęliśmy przez najważniejsze kwestie o których musisz pamiętać na co dzień. Dokładna analiza sklepu internetowego to konieczność jeśli chcesz rozwijać swój biznes. Nie zapominaj, że sklep internetowy to system złożony z wielu elementów, które powinieneś na bieżąco monitorować. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak wygląda profesjonalny audyt marketingu to zapraszam do kliknięcia w przycisk poniżej.