Poświęcasz mnóstwo czasu na swój biznes a jednak coś jest nie tak? Nowi klienci się nie pojawiają a faktury, które i tak musisz co miesiąc płacić nawarstwiają się? Jakie mogą być przyczyny tej sytuacji i co możesz zrobić gdy biznes nie idzie? Rozłóżmy problem na czynniki pierwsze!

Zacznijmy od podstaw

Pierwsza kwestia jaka nasuwa mi się przy rozważaniach co zrobić gdy biznes nie idzie to sposób w jaki wystartowała Twoja firma. Czy rozpoczynając działalność opracowałeś strategię swojej marki? A może zbudowałeś sklep lub stronę internetową i od tego zaczęła się Twoja biznesowa przygoda?

Biznes bez strategii

Omówmy najpierw drugi przypadek – biznes wystartował bez strategii. Niestety ale to dość częsty przypadek. Przedsiębiorcy z niskim kapitałem na start całą swoją moc przekładają na szybką realizację strony lub sklepu zapominając o podstawowej kwestii jakim jest przemyślana strategia marketingowa. Niektórzy uważają ją za zbędną i mityczną twórczość, inni zaś za wydatek na który ich nie stać. I o ile kiedyś, gdy ilość konkurencji na rynku była niższa, można było przez jakiś czas utrzymać i rozkręcić swój biznes rzucając się na głęboką wodę w myśl „jakoś samo się ułoży” o tyle dzisiaj bez opracowanej strategii tracisz czas i pieniądze. Jeśli nie zauważysz tego od razu to całkiem możliwe, że mocno odczujesz po kilku miesiącach i będziesz się zastanawiać co zrobić gdy biznes nie idzie.

Dlaczego strategia jest tak ważna i do czego się przydaje? Jej głównym celem jest określenie jaka powinna być Twoja marka by móc się wyróżniać na rynku i realizować cele biznesowe. Strategia pozwala na analizę otoczenia Twojej firmy i określenie tego jak powinna się pozycjonować w oczach Twoich odbiorców by móc sprowadzać do Ciebie klientów. Pozycjonowanie marki jednak nie ma tutaj nic wspólnego z SEO z którym może Ci się kojarzyć. W tym kontekście jest to zespół cech, myśli i wrażeń, które ma budzić Twoja marka w docelowej grupie odbiorców tak aby wyróżniać Cię wśród konkurencji. Wśród ważnych elementów strategii marketingowej warto zwrócić uwagę na filary marki, wizję i misję, unikatową propozycję sprzedażową czy obietnicę marki. 

Odpowiedz sobie teraz jednym zdaniem na pytanie: jeśli na rynku istnieje 10 marek podobnych do mojej to dlaczego klienci mają kupować u mnie? Udało Ci się? Jeśli tak to brawo możesz zacząć opracowywać swoją strategię marketingową. Jeśli nie znasz odpowiedzi na to pytanie to niestety ale Twoi klienci tym bardziej się tego nie domyślą. A jeśli Twoją odpowiedzią jest „Bo mam lepsze ceny” to niestety ale w większości przypadków cena nie jest już wystarczającym motywatorem do zakupu. W końcu czytasz artykuł ” Co zrobić gdy biznes nie idzie?” ;). W dzisiejszym świecie dużej konkurencji i szerokiego dostępu do informacji klienci już w standardzie oczekują dobrych cen, szybkiej wysyłki, darmowej dostawy. Oczywiście osoby, których przekonuje wyłącznie cena też się pojawią i całkiem możliwe, że w tym przypadku to właśnie one już dokonały u Ciebie zakupów ale nagle brakuje kolejnych tego typu osób. Co więcej konkurencja wyłącznie cenowa ma swoje granice – nie będziesz obniżać cen w nieskończoność gdyż w pewnym momencie nie będzie Ci się to zwyczajnie opłacać.  

Co zrobić gdy biznes nie idzie gdy masz strategię marketingową?

Omówmy teraz pierwszą sytuację. Twój biznes nie idzie ale startowałeś z opracowaną i dopieszczoną strategią marketingową. Jaki jest więc problem i co zrobić gdy biznes nie idzie mimo, że wydawać by się mogło, że wszystko powinno być ok? Zacznijmy od tego czy Twoja strategia została profesjonalnie opracowana przez Ciebie lub specjalistę czy była robiona przez kogoś na kolanie za 200 zł? Uwierz mi dobra strategia to koszt kilku tysięcy a nie paru stówek… Przypuśćmy jednak, że wszystko zostało opracowane profesjonalnie a biznes i tak stoi w miejscu. Tutaj musisz odpowiedzieć sobie bardzo szczerze na kilka pytań:

  1. Czy trzymasz się strategii czy jednak prowadzisz działania od niej oderwane?
  2. Czy Twoi pracownicy trzymają się określonej strategii?
  3. Czy strategia wyróżnia Cię spośród konkurencji?
  4. Czy pojawił się nowy konkurent na rynku?
  5. Czy zmieniły się warunki geopolityczne w porównaniu do czasu w którym strategia była tworzona?

Powyższe pytania pomogą Ci znaleźć w czym tkwi problem i co zrobić gdy biznes nie idzie po Twojej myśli. Jeśli wina leży po stronie nie trzymania się strategii tutaj szybko możesz naprawić sytuację. Co jednak gdy w grę wchodzi konkurencja lub sytuacja rynkowa? Jeśli walczysz z nowym konkurentem musisz od nowa zweryfikować swoją strategię i komunikację marketingową – wszystko po to aby upewnić się, że wciąż oferujesz klientom unikatową propozycję sprzedażową. Jeśli jednak problem tkwi w szerokim otoczeniu gospodarczym i politycznym to tutaj niestety masz najcięższy orzech do zgryzienia. Jeśli klienci dysponują mniejszym portfelem zakupowym np. przez rosnącą inflację to niestety ale odbije się to też na Twojej sprzedaży. W takiej sytuacji skup się na najważniejszych dla Ciebie produktach i kanałach, które dostarczają Ci najlepszy zwrot z inwestycji. Nie próbuj realizować wszystkich pieczeni na jednym ogniu ponieważ zapewne nie masz tylu środków aby Twój budżet nie ucierpiał. 

Problemy ze stroną internetową

Niejednokrotnie przyczyną niskiej sprzedaży jest strona internetowa. Nieprzyjazna użytkownikowi struktura, niedziałające przyciski a nawet problemy z modułem płatności – wszystko to ma ogromny wpływ na Twoje finalne wyniki. Nie ma się co oszukiwać jeśli sprawdzasz techniczną poprawność swojej strony raz na rok lub o zgrozo tylko zaraz po oddaniu projektu przez dewelopera. 

Co może być nie tak ze stroną? Dosłownie wszystko! Ale zacznijmy od podstawy podstaw czyli prędkości strony. Jeśli Twoja strona nie jest dostatecznie szybka zwłaszcza na urządzeniach mobilnych to niestety ale denerwujesz użytkowników i wyszukiwarkę. Google faworyzuje w wyświetleniach strony działające szybciej – oczywiście nie jest to jedyny czynnik rankingowy ale bardzo ważny.

Kolejną istotną kwestią którą powinieneś sprawdzić na swojej stronie jest ścieżka zakupowa. Czy bez problemu można dokonać zakupu w Twoim sklepie? A jeśli prowadzisz usługi to czy Twój formularz kontaktowy zamieszczony na stronie działa w prawidłowy sposób i maile potencjalnych klientów do Ciebie dochodzą? Sprawdź te kwestie nie tylko na komputerze, ale i na telefonie!

To, że strona technicznie ma działać jak w zegarku to oczywiste ale chciałabym zwrócić Twoją uwagę jeszcze na nieco inną kwestię. Strona ma się podobać użytkownikom, nie Tobie – bolesne ale taka jest prawda. I owszem nie mam tu na myśli byś używał znienawidzonego koloru i w ogóle nie mógł patrzeć na to internetowe dzieło ale musisz zrozumieć, że to Twoi odbiorcy mają ją pokochać od pierwszego kliknięcia.  W mojej karierze trafiłam już na wiele stron, które odpychały swoją nienowoczesnością, były ozdobione zbędnymi elementami lub zawierały w sobie tyle czcionek, że oko nie mogło odnaleźć się w chaosie. Jeśli zastanawiasz się co zrobić gdy biznes nie idzie to musisz zapamiętać – najpierw klient, potem Ty.

Źródło: Pixabay.com

Weryfikacja działań reklamowych

Jeśli wyeliminujesz już problemy ze stroną internetową, dopracujesz strategię lub zweryfikujesz jej realizację ale dalej zastanawiasz się co zrobić gdy biznes nie idzie to czas na to aby przyjrzeć się prowadzonym działaniom marketingowym. Pierwsza kwestia to odpowiedź na pytanie czy jesteś tam gdzie Twoi klienci? Może prowadzisz profile w Social Media ale Twoje zasięgi wahają się zaledwie w granicy 100-300 osób? Takie liczby niestety ale nie sprowadzą do Ciebie piorunującej sprzedaży. Jak je poprawić? Przede wszystkim twórz ciekawe treści, które bardzo dobrze rozwiązują problemy Twojej grupy docelowej. Obecnie bardzo pomocnym rozwiązaniem zwiększającym ilość osób do których dotrzesz poprzez profile społecznościowe jest reklama płatna Facebook Ads, TikTok Ads czy Pinterest Ads. Nie musisz wydawać od razu fortuny by budować zasięgi ale kilkaset złoty wystarczy by efektywnie ściągać nowy ruch do Twojej marki.

Kampanie efektywnościowe, jak sama nazwa wskazuje, celują w osiągnięcie jak największej efektywności reklamy. Czym są? To wspomniane wcześniej narzędzia do reklamy płatnej Facebook, TikTok, Pinterest i oczywiście platforma reklamodawców od Google czyli Google Ads (wcześniej AdWords). Narzędzia te dostarczają olbrzymie możliwości generowania ruchu na stronie internetowej i sprzedaży Twoich produktów czy usług ale muszą być konfigurowane i optymalizowane przez doświadczoną osobę. Całkiem możliwie, że aktualnie tracisz w nich całkiem sporo swojego budżetu ze względu na źle zoptymalizowane grupy odbiorców lub nieefektywne kreacje reklamowe. Przyjrzyj się swoim wynikom lub poproś specjalistę o szczegółowy audyt działań i plan na ich poprawę. 

Nie zapominaj o działaniach SEO! Pozycjonowanie w wyszukiwarkach dostarcza wyników organicznych, które niejednokrotnie są bardzo dochodowe. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie co zrobić gdy biznes nie idzie w kontekście SEO musisz przyjrzeć się całej strukturze swojej strony. Czy linki są przyjazne? Czy używasz odpowiednich fraz w odpowiednim zagęszczeniu i miejscu? Czy Twoje frazy się nie kanibalizują na różnych podstronach? Czy Twoje treści są unikatowe i wystarczająco długie aby Google chciał je indeksować i pokazywać odbiorcom? 

A co słychać w trendach?

Czy wiesz dobrze co piszczy w trendach? Każda branża notuje jakieś trendy – niekiedy sezonowe a czasami po prostu jednorazowe pojawiające się bez głębszej przyczyny. Z moich obserwacji wynika, że wielu przedsiębiorców przyzwyczaja się, że wie wszystko o swojej branży. Nie śledzą oni nowinek czy kluczowych influencerów, którzy całkiem mocno kreują rzeczywistość. Pamiętaj, że jeśli chodzi o biznes nie możesz złapać się w pułapkę, że wiesz wszystko – to bardzo złudne podejście. 

Co zrobić gdy biznes nie idzie – podsumowanie

Na biznes ma wpływ wiele czynników. Przyjrzyj się wszystkim aspektom działalności zarówno tym na które masz wpływ – m.in.: strategia i komunikacja marketingowa, strona www, działania reklamowe, jak i tym, które są od Ciebie niezależne: sytuacja gospodarcza, konkurenci, trendy rynkowe. Pamiętaj by w swej analizie pozostać obiektywnym inaczej będziesz krążyć wciąż bez odpowiedzi na pytanie co zrobić gdy biznes nie idzie. A jeśli potrzebujesz bezstronnej analizy części lub całości swojej marki zapraszam Cię do zapoznania się z informacjami jak profesjonalny audyt marketingowy może pomóc Ci usprawnić Twój biznes. 

Podobne wpisy